وزیر خارجه آمریکا مجدد به سرزمین‌های اشغالی سفر می کند بایدن از زلنسکی عذرخواهی کرد برنی ساندرز: نتانیاهو جنایتکار جنگی است مخبر: هند به شریک عمده جمهوری اسلامی ایران تبدیل شده است ارتش آمریکا: اسکله موقت غزه بازسازی شد لیبرمن: پس از ۸ ماه جنگ به جای پیروزی، ننگ و عار نصیبمان شده است حمله راکتی گردان‌های قسام به مجموعه نظامی صهیونیستی بایدن: فکر می‌کنم نتانیاهو به حرفم گوش می‌کند علی باقری در نشست وزیران خارجه بریکس در روسیه شرکت خواهد کرد مقام سابق ارتش رژیم صهیونیستی: هیچ معامله تبادل اسیران با حماس وجود نخواهد داشت آیت‌الله علم‌الهدی: رهبر عظیم و عزیز ایران، میراث‌دار صدیق خمینی کبیر است مخبر با خانواده کادر پروازی شهدای خدمت دیدار کرد پاکستان: نشست تهران برای کمک به ثبات و امنیت افغانستان حائز اهمیت است هنیه: هر پیشنهاد توافقی را مثبت و جدی بررسی می‌کنیم رئیس اقلیم کردستان عراق با هیئت ایرانی دیدار کرد اتهام‌زنی تروئیکای اروپا به ایران در نامه‌ای به شورای امنیت احتمال انحلال کابینه جنگ رژیم صهیونیستی قوت گرفت وقوع حادثه دریایی جدید در غرب یمن (۱۸ خرداد ۱۴۰۳) جهاد اسلامی فلسطین: توقف بی‌بازگشت جنگ شرط آتش‌بس است اختصاص ۳۲ هزار ظرفیت استخدامی به فرزندان شهدا و جانبازان در دولت سیزدهم
سرخط خبرها

رحیم‌پور ازغدی: تولید علمی زمانی اتفاق می‌افتد که دانشگاه و حوزه بتواند مشکلات جامعه را حل کند

  • کد خبر: ۲۱۱۸۳۵
  • ۲۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۵
رحیم‌پور ازغدی: تولید علمی زمانی اتفاق می‌افتد که دانشگاه و حوزه بتواند مشکلات جامعه را حل کند
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: ثبت مقالات علمی در isi لزوما به معنای تولید علم نیست. تولید علمی زمانی اتفاق می‌افتد که دانشگاه و حوزه بتواند مشکلات علمی و عملی جامعه را حل کند.

به گزارش شهرآرانیوز، حسن رحیم‌پور ازغدی امروز ۲۵ بهمن‌ماه در همایش بین‌المللی مرجعیت علمی در عصر ظهور از سری برنامه‌های سومین جشنواره علمی و فرهنگی امامت و مهدویت اظهار کرد: زمانی که دانشگاه‌های ما به فکر تمدن‌سازی می‌افتند، یعنی تمدن‌سازی شروع شده است. در اینکه آیا هم‌اکنون عصر ظهور است یا مرجعیت علمی چیست باید تامل کرد.

وی افزود: هیچ فردی اطلاع ندارد که هم‌اکنون عصر ظهور است؛ ما امیدواریم که عصر ظهور باشد و دلیلی نداریم که بگوییم ظهور در حال اتفاق افتادن است. حتی خود حضرت نیز منتظر امر الهی است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: بشریت باید به بلوغ برسد تا زمینه ظهور فراهم شود، شرایط نسبت به چند صد سال گذشته بهتر و علائم این بلوغ دیده می‌شود.

رحیم‌پور ازغدی ادامه داد: پس از ظهور قرار است انقلابی جهانی اتفاق افتاده و کل نظام‎های سیاسی و اقتصادی جهان اصلاح یا سرنگون شوند. قائم یعنی انقلاب کننده و امام زمان رهبر بزگترین انقلاب تاریخ خواهد بود. نکته بعدی این است که لازم نیست هم‌اکنون عصر ظهور باشد، زیرا تمام عصر‌ها عصر حضور است. ما نباید همه چیز را مشروط به ظهور کنیم، ظهور سقف تکامل بشر است و پیش از آن باید به سمت نقطه کمال حرکت کنیم.

وی با بیان اینکه اشتباهی در مفهوم مرجعیت علمی پیش‌آمده است، عنوان کرد: برخی فکر می‌کنند مرجعیت علمی زمانی است که مقالات ما در isi ثبت شود، اما این موضوع لزوما به معنای تولید علم نیست. تولید علمی زمانی اتفاق می‌افتد که دانشگاه و حوزه بتواند مشکلات علمی و عملی جامعه را حل کند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: در ایران تقریبا تمام کتب درسی ترجمه است و تولید علم زمانی اتفاق می‌افتند که از ترجمه سبقت بگیریم. تمام متون ما ترجمه است، از کدام تولید علم صحبت می‌کنیم؟ ترجمه مشکلی ندارد به شرطی که توام با نگاه انتقادی باشد.

رحیم‌پور ازغدی با اشاره به اینکه معیار‌ها و قوانین این حوزه توسط دیگران تعیین شده است، گفت: اگر تحلیلی در چارچول این معیار‌ها نباشد، فرد را دانشمند نمی‌بینند که این موضوع خلاف تمدن‌سازی است. زمانی که معیار دست خودمان نیست نمی‌توانیم تمدن بسازیم و مولد علم نبوده و کارمند علم هستیم.

وی با بیان اینکه حوزه علمیه کارآمد حوزه‌ای است که به مسئولیت‌هایی که برای خود تعریف کرده عمل کند، اضافه کرد: اکثر طلبه‌های ما آدم‌های خوب، صادق و فاضلی هستند، اما بدرد جامعه نمی‌خورند. ریزش نظام آموزشی ما در حوزه و دانشگاه بیشتر از رویش آن است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: اکثر خروجی‌های نظام آموزش و پرورش ما بدرد نمی‌خورند و هیچ مهارتی ندارند. رهبری فرمودند که چرا دیپلم بیکار را به کارشناس ارشد و دکتر بیکار تبدیل کرده‌ایم. این چه وضعیتی است که اکثر فارغ التحصیلان دانشگاه‌های ما یا شغل ندارند یا کاری بلد نیستند.

رحیم‌پور ازغدی با اشاره به لزوم بررسی نسبت مقالات منتشر شده با مشکلات مردم ادامه داد: دانشگاه به کارخانه تولید مدرک تبدیل شده است. این مطالب به مفهوم نادیده گرفتن پیشرفت‌ها نیست؛ دانشگاه و حوزه ما با هیچ دانشگاه و حوزه‌ای در جهان اسلام قابل مقایسه نیست.

وی اظهار کرد: دانشمندان دو گروه هستند، حیوان و انسان. نباید دانشمند حیوان تربیت کنیم. اکثر دانشمندان در جهان انسان نبوده و بخاطر منافع خود همه کار می‌کنند. تمام مصیبت‌ها و تمام خدماتی که می‌بینیم از طرف حوزه و دانشگاه است. امام خمینی (ره) گفتند که بزرگ‌ترین خادمان و بزرگ‌ترین خائنان بشر از دانشگاه و حوزه بیرون می‌آیند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: دانشگاه تمدن‌ساز، دانشگاهی است که هر حرکتی می‌کند نسبتش را با هدف نهضت آخرالزمان معلوم کند. عدالت، تربیت و رشد علمی از جمله این اهداف است.

رحیم‌پور ازغدی با اشاره به سند نقشه جامع علمی کشور خاطرنشان کرد: هنوز دقیقا نمی‌دانند که در چه رشته‌ای چه تعداد دانشجو و در چه سطحی باید بپذیریم و چرا. زمانی می‌توانیم بگوییم که دانشگاه ما کارآمد و مولد علم است که اکثر مبنای علمی کتاب‌های ترجمه شده نباشد یا مبنا ترجمه شده باشد، اما بتوان آن را نقد کرد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->